Elementy składowe wyceny przedsiębiorstwa

Wycena wartości przedsiębiorstwa jest niezbędna przy sprzedaży, podpisywaniu umów leasingowych, zawieraniu spółek kapitałowych, rozstrzyganiu sporów finansowych bądź w celu zastosowania jej jako wadium. W praktyce, rzeczywista wartość przedsiębiorstwa nie jest znana przed realizacją transakcji kupna/sprzedaży. Jednocześnie uważa się, iż faktyczną wartość przedsiębiorstwa można ustalić jedynie w dwóch przypadkach – w chwili jego powstania oraz w momencie likwidacji. Wszelkie inne wyceny przedsiębiorstwa są zatem traktowane jako mniej lub bardziej trafne szacunki. Gruntowna wycena przedsiębiorstwa nie należy do najprostszych, gdyż obejmuje, oprócz wyceny majątku trwałego, budynków lub surowców, również inne elementy, które są szacowane przez specjalistów z branży oraz osoby dobrze znające rynek finansowy.

Do podstawowych elementów wchodzących w skład wartości przedsiębiorstwa zaliczamy cały majątek trwały przedsiębiorstwa, a są to m.in.:

a. czynniki materialne:

  • budynki,
  • maszyny produkcyjne,
  • samochody firmowe,
  • umeblowanie pomieszczeń,
  • sanitariaty,
  • szafki w szafkach pracowniczych, itp.

b. czynniki niematerialne:

  • kapitał ludzki organizacyjny i relacyjny,
  • stosunki z klientami oraz partnerami biznesowymi,
  • reputacja firmy,
  • kompetencje i oddanie pracowników,
  • kultura organizacyjna,
  • innowacyjność procesów produkcyjnych bądź formy zarządzania, itp.

W przypadku czynników materialnych, sytuacja jest ułatwiona, gdyż czynniki te można bardzo łatwo spieniężyć, podczas sprzedaży poprzez odpowiednie ogłoszenie lub przetarg. Inną kwestię stanowią czynniki niematerialne, które są niezwykle trudne do oszacowania.