Wycena przedsiębiorstwa – metody porównawcze

Porównawcze metody wyceny przedsiębiorstwa, nazywane inaczej rynkowymi (Market Based Valuation) lub mnożnikowymi (Valuation Multiples), polegają na określeniu wartości przedsiębiorstwa poprzez porównanie go z innymi spółkami wycenianymi na rynku kapitałowym i określeniu na tej podstawie jego wartości. Metody porównawcze bazują głównie na cenach transakcyjnych wypracowanych na warunkach rynkowych, a ze względu na swoją specyfikę, najczęściej wykorzystywane są do wyceny spółek obecnych na giełdzie.

Zasadniczym utrudnieniem metody porównawczej jest prawidłowy dobór spółek porównywalnych. Przy dokonywaniu odpowiedniego wyboru przedsiębiorstw porównywalnych należy uwzględnić podmioty należące do tej samej branży oraz o podobnej strukturze kapitałowej. Innym istotnym czynnikiem na jaki należy zwrócić uwagę są zyski lub przychody porównywalnego przedsiębiorstwa, a mianowicie ich zniekształcenie przez nietypowe, niezwiązane z podstawową działalnością, aktywa. Ważne jest również aby dobrać spółkę z podobnym potencjałem wzrostu oraz ryzykiem. Jednak w szczególnych przypadkach można ograniczyć się do porównania spółek z sektorów pokrewnych.

Porównawcze metody wyceny opierają się na mnożnikach porównawczych, a te z kolei na kluczowych wielkościach ekonomiczno-finansowych, które charakteryzują możliwości dochodowe oraz majątkowe przedsiębiorstwa.

Mnożniki dzielimy na trzy rodzaje, które są następstwem kapitału własnego, a także długu:

– mnożniki bazujące na wartości rynkowej, które wywodzą się z transakcji z rynku publicznego lub transakcji prywatnych, np. P/E, P/BV,
– mnożniki bazujące na wartości całego przedsiębiorstwa (kapitał własny oraz dług), np. EV/EBIT, EV/EBITDA,
– mnożniki bazujące na typowych dla danego sektora wielkościach, np. EV/liczby subskrybentów, EV/liczby hektolitrów paliwa, EV/liczby aktywnych użytkowników portalu.

Podczas wyboru odpowiedniego wskaźnika należy uwzględnić mnogość czynników, które mają wpływ na jego wartość, mi.in. takich jak:

– zmienność wskaźników w czasie,
– zróżnicowanie wartości wskaźnika wśród firm porównywalnych,
– tożsamość danych wyjściowych wykorzystanych do budowy wskaźnika z   danymi  wycenianego przedsiębiorstwa.

Podczas wyceny w oparciu o metody porównawcze należy uwzględnić jedynie wiarygodne dane dotyczące przedsiębiorstw porównywalnych, a informacje na temat cen – aktualne na dzień wyceny. Wykorzystanie samych mnożników powinno być natomiast jednakowe, zarówno w przypadku obliczeń wycenianego przedsiębiorstwa, jak i przedsiębiorstw porównywalnych.

Należy jednak podkreślić fakt, iż wycena posiłkująca się mnożnikami sektorowymi, nie może stanowić wyłącznej metody wyceny, a jej wyniki powinny zostać zweryfikowane poprzez inne narzędzia wyceny. Metoda porównawcza stanowi jedynie dodatkową informację na temat wartości przedsiębiorstwa, gdyż nie uwzględnia ona sposobu finansowania spółki oraz przyszłych zapotrzebowań na inwestycje.